BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 8, 2010

Cerita Budak 4 Tahun...

 Alkisah seorg budak lelaki brumur 4 thn di tmn ku...Budaknya agak cerdik..dan petah berckp biarpun agak pelat prtuturannya...Dia mrupakn anak sulung kpd seorg ibu muda yg menjual pisang goreng.
Apa yg ingin aku ceritakan di sini ialah..budak lelaki tu tak boleh terjumpa apa je yang menarik hatinya....Walaupun benda atau barang tu di rumah orang lain.......! Dia akan ingat.....je,memang tak boleh lupa.Silap2.....dia tak dapat tido malam teringatkan benda tu....hih hih...,memang pun....bukan bohong...dan sudah terjadi.
Citer Pertama:
Satu hari...nenek dia telah meninggal dunia.. Selepas jenazah dikapankan,tibalah masa untuk kaum kuarga dan sanak saudara utk menatap wajah dan menciumnya buat kali terakhir.Tetapi..budak 4 thn tu dah hilang...tah pegi mana.Puas...sepupunya gi cari dia....tak nmpk langsung btg hdung... Ish...manalah..dia pegi gaknya... Aku lak masa tu gi panggil kwn ku tak jauh dari rumahku.Tetiba masa lalu dpn umah...aku nmpak grel pintu umah terbuka,aku jadi hairan....siapa lak masuk.Setau aku masa kuar..grel dah tutup,tika tu anak lelaki ku ada di biliknya.Aku tuju ke rumah...nak tau sapa kat dalam.Kat dpn pintu ada sepsg kasut kecik kepunyaan budak.Bila ku buka pintu...kisahnya budak baik tu ada di dalam umah tengah main tembak2 dgn pistol mainan anakku.Hah....hampir satu taman dicari,rupanya di sini dia bisikku........
Citer Kedua:
Sebagaimana tlh diciterkan oleh ayahnya...Satu hari budak lelaki tu yang juga anaknya..telah ternampak sebatang cangkul kecik....di rumah jiran sebelah rumahnya...Dia betul2 tak boleh tido pada malam tu..tanpa diketahui oleh ibubapanya...Entah bagaimana..kira2 jam 2.30 pagi ayahnya terjaga dari tidur.Ayahnya terkejut...kerana anak sulungnya telah tiada...huh...risaunya bukan kepalang..!!Maklum malam2 buta anaknya hilang....
Dia cuba keluar mencari kalau2 anaknya ada di luar...Me......mang tepat !!! Ayahnya sudah dapat meneka....di mana anaknya.Hih hih hih....anaknya sedang tekun mencangkul tanah di bawah pokok di depan rumah jirannya. Akhirnya jirannya pun kuar rumah juga bila ayah budak tu dah datang. Jirannya ketakutan bila mendengar org mencangkul tanah dpan rumahnya di tengah malam buta...,nak jengah pun takut.La..........rupa2nya budak kecik  ni pnya keja...Apa lagi..besoknya ayah budak ni pun belikan dia cangkul kecik yang baru untuk anaknya.Hahhhhh.....leganya bila anak depan mata.
Pengajaran Dari Citer....... 
Berhati2lah...dan awasilah kanak2 atau budak2 spt Budak Lelaki tu.Dia sebenarnya bijak...dan bukannya nakal...Kitalah yang kena beringat dan berjaga2.Kuncilah grel dan pintu diwaktu malam.Jgn lupa kunci juga pintu pagar rumah.Hai....mujurlah budak tu gi ke sebelah umah je nak ambil cangkul.Mcmanalah.....kalau barang yang dia berkenan tu ada di kedai di seberang jalan ye..?atau di sebuah pasaraya....????? Waduh......gawat jugak kalau dia kuar malam2 buta berjalan mencari pasaraya..!!!.Maklum,budak2 ni...cepat ingat sesuatu...dan tempat.Jalan pun dia boleh ingat....
Dah namanya pun B U D A K..!!!!!! Itulah citer budak...

1 ulasan:

....iDa WaiDa.... said...

hahahahaha..best cite ni..kelaka..ajimmm ooo ajimmm..huhu